Friday 1 February 2013

Kuih Poli Kegemaranku


Kuih tradisional orang Terengganu dan Kelantan. Dah lama sungguh aku tak makan kuih ni. Dok tahu bak po aku suko sangat kuih ni. Padahal bahan-bahannya simple je. Tapi kalau ma buat aku makan semahu-mahunya. Nak buat kuih ni sangat senang sebab menggunakan ubi semata, cuma satu perkara yang leceh nak parut ubi kayu tu. Kalau boleh pakai balender mau aku balender je ubi kayu ni . Nak parut sendiri jenuh kotttt. Disebabkan cuti maka aku bolehler mengatur ma minta tolong ma parutkan ubi guna mesin parut kelapa sekejap je siap sekilo setengah ubi kayu. 

                                                        Ubi kayu yang telah di parut


Balut dengan daun pisang 

Bersedia untuk dikukus 

Ubi yang telah dikukus di salut pula dengan kelapa 

                                                 Makan bersama air gula melaka 

No comments: