Tuesday 7 January 2014

Demam Bengkak Susu...

Bila berpantang inilah perkara yang paling aku tak sanggup nak hadap. Setiap kali bangun pagi sakit bahagian ketiak dan kepala berdenyut nak bangunpun susah breast berat dan keras merening bengkak penuh susu. Dah cuba beberapa pentua untuk kurangkan sakit dan bengkak namun langsung tidak berjaya antaranya letak kobis, tuam dengan tuala panas dan urut dengan sikat.

Setiap kali nak pam susu, kena makan panadol dulu barulah boleh pam sebab tak tertanggung sakitnya .....sambil pam sambil menitis airmata..... memang menyiksakan. Beli pam elektrik langsung tak berguna bila nak pam sakit yang amat dah la aku sakit lagi bertambah2 sakit.....pulak tu nak dapatkan 2oz jenuh menunggu.... harga Rm 500++ buat rugi jer beli.

Kebetulah nurse datang rumah dia kata cuba letak RAGI supaya breast jadi lembut so senangla nak perah. Akupun cubalah ternyata memang sangat berkesan. Caranya ambil sebiji RAGI bancuh dengan air macam buat bedak sejuk tempek-tempekkan kat breast dan bawak ketiak yang sakit biarkan sampai kering bila dah kering cuci semula barulah perah susu langsung tak sakit alhamdulillah dah temu jalan penyelesaian.

                                                          Ragi

Disebabkan pam elektrik  langsung tak berjasa ma suruh aku try pam Manual Avent adik aku, bila cuba sukanya hati memancut2 susu kuar malam tu jugak aku suruh en suami gi beli pam yang serupa tapi rugi sikit kalau beli online seratus lebih jer kat kedai RM 300 tak kisahla yang penting aku dapat pam susu dengan banyaknya dan tak sakit lagi. Bangun pagi aku dapat pam 10 oz susu. Satu hari lebih dari 10 kali aku pam susu. Seronok sangat stok susu dah banyak.
                 

3 comments:

Dr Singa said...

selamat mengepam!!!
:)

~ana~ said...

akak, sebab tu ana suggest akak beli medela hari tu sbb pump mmg main peranan penting dalam penyusuan ibu ni...ana masa anak 1st dulu mmg pakai avent manual ni..puas hati sgt...yg 2nd tukar ke medela swing sbb nak try yg letrik plak...alhamdulillah..puas hati..mahal2 pun sgt worth it...

Unknown said...

@ana nasib pam tu dah ada orang beli akak tak pernah guna pam electric or manual sebelum ni tak tau nak buat pilihan medela tu mahal sangat ler