Tuesday 8 January 2013

LAKSA PENANG MAKANAN KEGEMARANKU...

Sejak umur 15 tahun aku dah pandai masak laksa penang maklumlah makanan kegemaran. Selera aku ni lain macam sikit kalau teringin makan laksa nak yang ma buat atau aku buat sendiri samajelah rasanya dah resepi dari ma. Kalau yang beli selalunya payah nak menepati seleraku. Masak laksa penang ni sangat mudah tapi agak leceh terutama masa nak perisi ikan. Bab kena perisi ikan tu ler yang membuatkan orang malas nak buat laksa jenuh kot... nak asingkan tulang dan isi. Untuk pegetahuan aku buat laksa tak guna otak udang, kalau beli laksa ada otak udang memang aku tak sentuhler terus tutup selera....

Tapi sekarang kalau agak-agak teringin nak makan laksa aku dah belajar cara yang paling pantas dan sangat mudah, ikut cara mak mertua. Aku rasa semua orang yang jual laksa buat cara ni. Mari kita tengok cara-caranya....

Kisar kesemua ikan tak perlu diasingkan tulang dan kepala, masukkan air dalam 1 periuk ikut 
banyak mana kuah yang ko perlukan....
                               

                              Lepas tu curahkan air ikan pada periuk yg satu lagi macam ni
       
                                  
                                                 
                           Keladak segala tulang yang tinggal buang ler tak perlu tapis pun...
    
                                      

                                                   Aku suka guna "laksa Penang" beli kat giant halus 
                                
                                                                    

Bahan-bahan
1 bungkus laksa penang
7 ekor ikan kembung kecil
3 biji bawang besar -dikisar
Cili giling - ikut suka -dikisar
1 ikat daun kesum
1 batang bunga kantan
4 keping asam keping 
1 inci belacan -dikisar
Ulam tambahan
Daun salad
Cili masak
Asam limau
Cara- cara
Rebus ikan dengan asam gelugur hingga masak, kisar sehingga hancur kesemua ikan
Rendam laksa kemudian rebus dan toskan 
Masukan cili giling, bawang besar, belacan, asam keping, daun kesum,bunga kantan dalam periuk rebus sehinga mendidih.
Masukkan garam dan serbuk perisa secukup rasa.

No comments: